1 de juny 2009

Estany Clar

Dimecres 20 de maig. Entre final i final del Barça, que no ens està deixant respirar durant aquest mes de maig, l'Àlex i jo vàrem tenir temps per una de les nostres ja clàssiques (i mítiques) escapades als Pirineus. Van ser dos dies intensos, sobretot gastronòmicament parlant: dimecres vàrem dinar al restaurant estrellat Estany Clar i vàrem sopar a la mai prou ponderada Fonda Biayna de Bellver de Cerdanya; el dijous vàrem dinar al restaurant El Molí dels Fanals a Andorra i el sopar va ser més light, al Viena. Divendres per dinar ja estàvem de tornada.

El restaurant Estany Clar és un dels restaurant catalans que actualment compta amb una estrella de la Guia Michelin des del 2004. Es troba ubicada al costat de la carretera C-16, al km. 100, en el municipi de Cercs. Fins fa aproximadament el febrer de 2008, el xef era l'arxiconegut Jordi Cruz, que amb menys de 30 anys acumulava quantitat de premis al millor cuiner jove de tot l'estat. Però a partir de llavors, el jove xef va iniciar una nova aventura en el nou restaurant L'Angle, situat al complex del monestir de Sant Benet. La incògnita era saber si li donarien una estrella Michelin a l'Angle, el nou restaurant de Jordi Cruz, i la incògnita era saber, també, si l'Estany Clar podria mantenir-la. La publicació de la Guia a mitjans de novembre passat ha resolt ambdós misteris i ho ha fet afirmativament en els dos casos, és a dir, li han atorgat una estrella a Jordi Cruz i, a diferència de molts altres restaurants que perden l'estrella quan marxa el seu xef estrella (veieu, per exemple, el cas del restaurant La Broche de Madrid i el xef Sergi Arola), el restaurant Estany Clar va mantenir l'estrella. Aquest fet, com remarca l'Anna Arisó (propietària de l'estany Clar amb el seu marit i xef Josep Xandri) és molt important "perquè si no tens l'estrella sembla que desmereixis. Aquestes coses donen empenta, perquè el dia a dia és molt dur" (veure el Regió7 del 8 de novembre de 2008, pàg. 8).

Doncs l'Àlex i jo vam decidir de comprovar per nosaltres mateixos la qualitat d'aquest restaurant i la veritat és que no ens va decebre gens, sobretot la relació qualitat-preu, ja que és un dels més barats que hem anat i un (sinó el que més) que més plats ens hem menjat. En general, i desprès d'anar a uns quants, ens creiem suficientment capacitats per afirmar que, en general, els restaurants de Barcelona ciutat i/o l'àrea metropolitana són de l'ordre de 30-50 euros més cars per la mateixa qualitat que els de la resta de Catalunya (Berguedà, Urgell, ...). En aquest cas, vam pagar menys de 90 euros per persona i vam menjar, com no podia ser d'una altra manera (recordeu el nostre lema: "Si hi ha menú degustació no diguis mai que no!"), el següent:

• Aperitius: Broqueta de rap amb ametlla i crocant; croqueta cruixent de pollastre de pagès i pernil d'aglà; brou de carbassa amb citronella; xips d'arrel de lotus (iuca)
  • Entrant 1: Brou de carxofa (cor, àspic i encenalls de carxofa amb gotes de tòfona)
  • Entrant 2: Escamarlà aromatitzat al romaní amb germinat de pèsol i oli d'oliva verge arbequina i crema càlida de mongeta tendra
  • Primer 1: Arròs de calamars i gamba de Palamós, amb trompetes, reducció de Mòdena, romesco cremós i oli de porro jove
  • Primer 2: Ravioli de llamàntol, ceba i espàrrecs amb emulsió de pebrots escalivats i essència de nècores
  • Primer 3: Mosaic de fruites (magrana, aranyons, pinya, poma, alvocat, lollos, frisée, i germinat d'espàrrec)
  • Primer 4: Caneló de l'àvia amb beixamel de vaca i formatge compté, amb una teula de formatge parmesà i galeta de ceba
  • Segon 1: Llenguado de costa amb textura d'ametlles
  • Segon 2: Filet de vedella tractat com un roast beaf i foie, amb crema d'albergínies a la llenya, esferes i cristall de patates
  • Segon 3: Cabrit a baixa cocció
  • Formatges: formatges de la comarca berguedana i de Catalunya (blau de vaca de Centelles; cendra de cabra de Borredà; sec de cabra de Borredà; sec de cabra de Cal Rovira (la valldan de Berga); semisec de cabra de La Quar)
  • Postres 1: Bescuit glacé amb albercoc, chantilly, gerds i pistatxos
  • Postres 2: Detall tatin de poma amb crema de poma i rovell
  • Postres 3: Pastisset de xocolata tractat com una ganaché, ametlla torrada, sal volcànica, acompanyat amb Pedro Ximenez
  • Petits Fours: piruleta de llet condensada; trufa de xocolata negra; orelleta; bunyol de nata; conguito de paillette i pistatxo
  • Cafès i licors: selecció de cafès i licors

Us deixo amb una foto de cadascun dels plats. Lamentablement em vaig deixar de fotografiar-ne un, el mosaic de fruites, però bé, per fer-se una idea és suficient:

Aperitius

Brou de carxofa amb gotes de tòfona

Escamarlà aromatitzat al romaní amb crema càlida de mongetes tendres

Arròs de calamars amb gamba de Palamós i trompetes

Ravioli de llamàntol, ceba i espàrrecs

Caneló de l'àvia amb beixamel de vaca

Llenguado de costa amb textura d'ametlles

Filet de vedella tractat com un roast beaf i foie

Cabrit a baixa cocció

Selecció de formatges de la comarca berguedana

Bescuit glacé amb albercoc, chantilly, gerds i pistatxos

Detall tatin de poma amb crema de poma i rovell

Pastisset de xocolata tractat com una ganaché

Petits Fours

El restaurant està situat en una bonica masia reformada, amb una bona terrassa on vam poder beure tranquilament els nostres licors. Destacar també l'amabilitat de l'Anna Arisó, que ens va atendre molt correctament, ens va aconsellar sabiament pels vins, ens va obsequiar amb unes copes de cava al principi de tot i ens va fer passar l'estona amb un "joc" en el que haviem d'endevinar totes les herbes aromàtiques que ella ens va dur en un plat. Val a dir que no ho vam fer pas malament, no Àlex?

Exterior del restaurant

Anem seguint amb la nostra ruta per restaurants estrellats... Quin serà el pròxim?